Recomandarea zilei

kingofbeasts

Rod Builder
E o problema la ansamblu, daca ai nevoie de 500km pt un frigider peste noapte.
La mine stiu ca problema era in mare parte la frigider (nu-i cel mai eficient avand in vedere modelul si data fiind vechimea de 17 ani) si la cumulul de consumatori ( socotisem o simultaneitate de consunm de 30-40% si ne-am trezit cu aproape 70% in conditii reale pentru ca sunt chestii pe care uneori nu le iei in calcul precum faptul ca frigiderul in timpul functionarii da caldura in habitaclu si aia chiar influenteaza propriul lui ritm de pornire si durata lui de functionare mai ales daca in jurul lui ai bagaje pe care n-ai unde sa le muti cand dormi) nu la system si iti mai pot spune si ca viata bate filmul ;) . Adica una e sa lasi frigiderul sa mearga in casa, in mediu controlat si permanent Inchis pentru 5 zile si alta e sa umbli in el de zece ori pe zi , sa bagi lucruri calde si sa scoti lucruri reci in conditii de vara in conditiile in care in stationare masina se comporta ca un cuptor ;) Crede-ma pe cuvant ca si eu am facut probe acasa cu frigiderul si s-a comportat cu totul altfel decat in voiaj . Nu luati sintagma "peste noapte" in sensul de 8 ore ci faceti matematica cam asa : 500km/zi insemana in medie cam 6 ore de condus (cam asta e timpul in care motorul merge efectiv si deci incarca) pe care daca le scazi dintr-un total de 24 de ore/zi ramai cu circa 18 ore in care doar se consuma din ceea ce s-a adunat. Un frigider bun consuma circa 5A adica vreo 60-65W pe ora de functionare. Daca el iti merge continuu in maxim 16 ore epuizezi total o baterie de 80 de amperi (asta teoretic pentru ca practic nu-i asa ca mai sunt si pierderi si alte lucruri de luat in calcul precum curentul de pornire care pentru un consumator poate ajunge pana la de 10 ori curentul nominal de consum- asta fiind de faptul si unul din motive pentru sectiunea mare a cablurilor despre care tipul zicea ca nu se prea pricepe dar i s-a explicat ). Bun, nu intotdeauna merge frigiderul non stop dar daca la asta mai adaugi alti consumatori (gen ventilator de habitaclu pe timpul noptii care sa sufle direct pe frigider sa-l ajute sa ia aer rece miscand totodata si aerul din habitaclu , iluminat de habitaclu, incarcat telefoane, lanterne si alte dracovenii ) o sa vezi ca singurul lucru cu defect e teoria care de fapt nu se brodeste cu practica. Tipul vorbeste frumos pentru ca e un system pe care abia si l-a proiectat si instalat , vorbeste deci la viitor in termeni de consum teoretic (plus ca pierde din vedere unele lucruri legate de utilizarea unei baterii gen curentul minim pe care trebuie sa-l lase in ea ca sa no distruga prematur care in cazul AGM e minim 20%). Eu v-am spus din practica adica, am vorbit dupa experiente prin care am trecut , le-am inteles si le-am depasit. Am pretentia ca la electricitate ma pricep cat de cat ca sa-mi concep un sistem functional ( dupa ce mi-am catsigat existenta exclusiv din ea mai bine de un deceniu inclusiv parte de proiectare retele electrice) dar, nu trebuie sa ma credeti pe mine pe cuvant ca va poate spune si Espasia cum e cu pierderile de electrice, coeficienti de simultaneitate la consum si pornire sau cat de influentat e un sistem electric de factori externi ( condusul pe timpul zilei cu clima pornita infuenteaza incarcarea , nevasta termosensibila care vrea noaptea o anumita temperatura in habitaclu face frigiderul sau porneasca mai des si sa mearga mai mult fiindca e cald in habitaclu, numarul mare de suflete pe metrul patrat la fel, etc.)
Dicolo de asta , fiind un forum de pescuit, unii dintre voi , s-ar putea sa gaseasca mai interesant un sistem pe care sa-l foloseasca si in masina dar si in barca, si pe mal de Dunare dar si pe o insula pe undeva pin Delta sau pe vreun baraj, vrea un sistem utilizabil si ca backup pentru frigiderul sau centrala din casa in caz de pana de curent (ma indoiesc ca vor reusi prea multi sa-si parcheze masina in bucatarie la nevoie ca sa nu li se strice mancarea in frigider mai ales daca stau la bloc pe la etaje superioare) s.a.m.d
Randamentul de doar 20% al unui sistem solar-electric combinat cu pretul lui poate fi dezarmant de multe ori dar dupa ce am facut investitia , am constatat ca merita daca si numai daca ai una versatila pe care sa o poti folosi in cat mai multe situatii . Un panou solar, portabil, il poti folosi si-n sufragerie sau dormitor la o adica (mai ales daca ai camera cu fata spre sud fiindca nu-i musai ca panourule solare sa stea pe casa) si incarcand de la el chiar si numai laptopul si telefoanele zilnic mai reduci ceva din factura de curent. Aparent nu-i mult dar peste an poate insemna un bat custom, un fir bun sau o trusa de voblere. e vorba de un anumit mind-set aici , adica de ce sa irosesti cand poti folosi eficient sau curat? Daca tot vorbim de protejarea mediului , reducerea poluarii etc. dar la nivel individual si personal nu facem nimic pe tema asta suntem pur si simplu ipocriti. Moda si snobismul sunt cele care distrug lumea nu reciclarea si modestia.

Ca idee Okama , e foarte bine ca ai postat clipul, care e in romaneste si e un bun punct de pornire pentru toti insa, sfatul meu e sa va calculati bine pasii si sa investiti intelept. In opinia mea, mentalitatea "cum sa fac sa castig mai mult?" ar trebui dublata si de mentalitatea "cum sa fac sa fiu cat mai eficient cu ceea ce am sau cu ceea ce voi avea?" adica "cum sa am mai mult cheltuind mai putin?". Doar cu titlu de exemplu va spun ca , apropape tot anul am fiert manacarea cainilor si am pregatit unele mese ale noastre solar, cu lentila fresnel pe care v-am prezentat-o pe alt topic si , la un calcul scurt, in conditiile in care Quebecul are cea mai ieftina electricitate din America de Nord, cu banii economisiti pe factura de energie, am acoperit practic costurile unuia dintre panourile solare.
Si acum, inchei aici pana nu o dau in altele .
 
Ultima editare:

adiwolf

Moderator
Membru personal
pentru frigidere portabile de camping, cea mai buna solutie ramane alimentarea pe gaz!!!
foarte economic, eficient - singurul lucru este sa il scoti afara din cort/masina/camera pentru ca emana caldura si gaze
 

kingofbeasts

Rod Builder
pentru frigidere portabile de camping, cea mai buna solutie ramane alimentarea pe gaz!!!
foarte economic, eficient - singurul lucru este sa il scoti afara din cort/masina/camera pentru ca emana caldura si gaze
Pentru Romania foarte posibil sa fie valabil aici insa, ratonul si ursuletul n-au nici o problema in a te pune la dieta daca le lasi mancarea afara :)
In plus, te intorci la aceeasi chestie, si gazul costa, e tot o resursa epuizabila (adica ti se poate termina in timpul voiajului), si mai si umbli cu bomba dupa tine.
Eu zic ca tot mai bine e cu un sistem electric eficient insa deocamdata preturile sunt mari.
 

Okama

Somon
La rulote exista niste grile de ventilatie tocmai pt caldura emenata de frigider, se poate foarte simplu monta pe un van.
De asemenea o trapa in acoperis face minuni.
Tipul din video vorbeste la un moment dat de 5 zile cu Dometicul respectiv la mare.
Si in alt video face si probe de consum, 3.8a
 

kingofbeasts

Rod Builder
De asemenea o trapa in acoperis face minuni.
Tipul din video vorbeste la un moment dat de 5 zile cu Dometicul respectiv la mare.
Si in alt video face si probe de consum, 3.8a
O fi facand minuni o trapa dar eu n-am perceput asta si am tot acoperisul vanului pe post de trapa (se simte o diferenta cu el ridicat si asta nu pot nega doar ca nu e destul sau cel putin poate sa nu fie destul uneori). Ceea ce am descris mai sus am experimentat cu topul ridicat , ferestrele cortului de pe top deschise si geamurile din fata putin lasate ca sa se poata face curent. Ma bucur ca pentru tipul respectiv solutia lui a fost suficienta eu insa, v-am spus cum si de ce se poate si mai bine. Nu mai insist pe subiect ca n-am nici un fel de interes comercial in domeniu ca sa-mi merite pierderea de timp asa ca cine vrea are aici un punct de plecare in cercetari proprii si personale ulterioare .
 
Sus