Mi se pare un subiect foarte bun si o sa impartasesc si eu cateva experiente personale, de barcagiu in devenire ...
Totul a inceput acum cca 3 ani, prima data cand m-am urcat intr-o barca care si gliseaza. O pneumatica de 4,2m cu un honda de 20cp, eu pasager, 4 zile in delta. Atunci am zis ca musai imi iau si eu barca.
Intre timp am facut scoala, am luat permisul si in 2019 mi-am luat ce am crezut eu atunci ca e mai bine, alaska de 390 cu mercury de 20cp. La cele cateva iesiri pe Belis nu am avut nici o problema, singur in barca, fara bagaje... Cand am ajuns in delta/sf gheorghe in schimb, nu a mai fost asa. Din prima zi vant si ploaie. Valuri de 0,5m pe bratul dunarii, apoi vant si valuri pe lacul rosu ... apoi o furtuna pe sf gheorghe cu valuri peste 1m ... am vandut barca ca sa iau ceva mai mare (inca nu am luat, in toamna am iesit cu un prieten).
Ce am invatat:
- ce credeam eu ca va face barca si cum s-a comportat sunt 2 chestii diferite. Mai rau e ca am intrebat si aici si prin alte parti si desi am primit raspunsuri, nu le-am inteles atunci si nu am tinut cont de ele. Acuma am mai inteles cate unul dar ... mai am.
- am avut de invatat comportamentul barcii in diferite situatii, distributia bagajelor in barca, miscari bruste, cum sa trec peste bancheta din mijloc, cum sa ancorez, unde si cum stau cand fac pipi ...
- poate 20cp au fost prea multi pentru barcuta mea (sosoktm m-a avertizat cu asta) reactiile erau foarte bruste, incepator, singur in barca ... chiar daca am fost in tandem cu o alta barca tot timpul.
- poate cel mai important, sa nu ma iau dupa altii. Am fortat unpic sa ma tin dupa prietenii mei, ei erau cu un linder arkip cu 40cp, cu totul alt comportamemt pe valuri si nu intelegeau ca eu ma chinui unpic. Mai o caterinca, mai o provocare, m-au facut sa-mi fortez limitele mele si ale barcii. M-am bagat in stuff ca am ratat o manevra, am mers noaptea ca nu am apreciat corect in cat timp parcurg distanta in conditii de vant din fata si valuri, era sa ma urc peste ei pentru ca mergeam prea tare pe un canal si ei s-au oprit dupa un mic viraj ...
- trebe polistiren. Mult. Barca aia mica, cu motor, baterie, rezervor, ancora, alte accesorii ajunge deja la vreo 200kg, eu si bagajele si sculele de pescuit inca vreo 130kg. In banchete aveam cca 240l. La un moment dat vroiam sa scot polistirenul ca sa fac spatiu de depozitare dar dupa tura aia am zis ca nu-mi ajunge polistirenul ...
- poate e mai bine sa mergi cu cat mai multe barci inainte sa iei ceva care nu te va multumi. Sa inveti ce ai nevoie. Din pacate la mine in zona nu am avut prea multe oportunitati si o iesire de 1 sapt pe an e prea putin.
- pe de alta parte cand esti capitan pe barcuta ta, curba de invatare e mult mai abrupta. Dar dupa ce am facut o tura mica cu familia am decis totusi ca ei vor mai astepta pana capat unpic de experienta, riscurile sunt prea mari.
- calitatile nautice ale barcii sunt importante, dotarile si accesoriile de asemenea dar mai sunt o multime de alte probleme la care initial nu m-am gandit. Cat poate tracta masina fara sistem de franare, ce locatii pot accesa si ce nu, cum conduc cu barca dupa mine in orase aglomerate, cum echilibrez barca pe peridoc, cum pun ghidaje sa o pot incarca cat mai usor pe peridoc, ce peridoc sa iau sa ma incadrez in limitele de greutate si spatiu garaj, ce accesorii sa pun pe peridoc, podina/scandura pe peridoc sa pot umbla pe el, cum sa fac sa nu o lovesc de peridoc cand incerc sa o urc si sunt valuri, husa transport si/sau stationare, pompa santina, veste automate sau clasice, funii, ancore, spatii inchise in barca sa las mereu acolo lucruri si sa poata fi incuiate sau nu, scaune in barca, mocheta sau nu, level flotation, protectie laterala sa nu se loveasca de improvizatiile de pontoane din delta ...
Totul a inceput acum cca 3 ani, prima data cand m-am urcat intr-o barca care si gliseaza. O pneumatica de 4,2m cu un honda de 20cp, eu pasager, 4 zile in delta. Atunci am zis ca musai imi iau si eu barca.
Intre timp am facut scoala, am luat permisul si in 2019 mi-am luat ce am crezut eu atunci ca e mai bine, alaska de 390 cu mercury de 20cp. La cele cateva iesiri pe Belis nu am avut nici o problema, singur in barca, fara bagaje... Cand am ajuns in delta/sf gheorghe in schimb, nu a mai fost asa. Din prima zi vant si ploaie. Valuri de 0,5m pe bratul dunarii, apoi vant si valuri pe lacul rosu ... apoi o furtuna pe sf gheorghe cu valuri peste 1m ... am vandut barca ca sa iau ceva mai mare (inca nu am luat, in toamna am iesit cu un prieten).
Ce am invatat:
- ce credeam eu ca va face barca si cum s-a comportat sunt 2 chestii diferite. Mai rau e ca am intrebat si aici si prin alte parti si desi am primit raspunsuri, nu le-am inteles atunci si nu am tinut cont de ele. Acuma am mai inteles cate unul dar ... mai am.
- am avut de invatat comportamentul barcii in diferite situatii, distributia bagajelor in barca, miscari bruste, cum sa trec peste bancheta din mijloc, cum sa ancorez, unde si cum stau cand fac pipi ...
- poate 20cp au fost prea multi pentru barcuta mea (sosoktm m-a avertizat cu asta) reactiile erau foarte bruste, incepator, singur in barca ... chiar daca am fost in tandem cu o alta barca tot timpul.
- poate cel mai important, sa nu ma iau dupa altii. Am fortat unpic sa ma tin dupa prietenii mei, ei erau cu un linder arkip cu 40cp, cu totul alt comportamemt pe valuri si nu intelegeau ca eu ma chinui unpic. Mai o caterinca, mai o provocare, m-au facut sa-mi fortez limitele mele si ale barcii. M-am bagat in stuff ca am ratat o manevra, am mers noaptea ca nu am apreciat corect in cat timp parcurg distanta in conditii de vant din fata si valuri, era sa ma urc peste ei pentru ca mergeam prea tare pe un canal si ei s-au oprit dupa un mic viraj ...
- trebe polistiren. Mult. Barca aia mica, cu motor, baterie, rezervor, ancora, alte accesorii ajunge deja la vreo 200kg, eu si bagajele si sculele de pescuit inca vreo 130kg. In banchete aveam cca 240l. La un moment dat vroiam sa scot polistirenul ca sa fac spatiu de depozitare dar dupa tura aia am zis ca nu-mi ajunge polistirenul ...
- poate e mai bine sa mergi cu cat mai multe barci inainte sa iei ceva care nu te va multumi. Sa inveti ce ai nevoie. Din pacate la mine in zona nu am avut prea multe oportunitati si o iesire de 1 sapt pe an e prea putin.
- pe de alta parte cand esti capitan pe barcuta ta, curba de invatare e mult mai abrupta. Dar dupa ce am facut o tura mica cu familia am decis totusi ca ei vor mai astepta pana capat unpic de experienta, riscurile sunt prea mari.
- calitatile nautice ale barcii sunt importante, dotarile si accesoriile de asemenea dar mai sunt o multime de alte probleme la care initial nu m-am gandit. Cat poate tracta masina fara sistem de franare, ce locatii pot accesa si ce nu, cum conduc cu barca dupa mine in orase aglomerate, cum echilibrez barca pe peridoc, cum pun ghidaje sa o pot incarca cat mai usor pe peridoc, ce peridoc sa iau sa ma incadrez in limitele de greutate si spatiu garaj, ce accesorii sa pun pe peridoc, podina/scandura pe peridoc sa pot umbla pe el, cum sa fac sa nu o lovesc de peridoc cand incerc sa o urc si sunt valuri, husa transport si/sau stationare, pompa santina, veste automate sau clasice, funii, ancore, spatii inchise in barca sa las mereu acolo lucruri si sa poata fi incuiate sau nu, scaune in barca, mocheta sau nu, level flotation, protectie laterala sa nu se loveasca de improvizatiile de pontoane din delta ...